2013 este un an unic in istoria administrativă romanească: toate primăriile din Romania sunt nevoite sa voteze bugete false, care dau bine „boborului”, umflate artificial cu 15%-20%. Astfel, pe hartie, toţi primarii pun o serie de proiecte de investiţii frumos colorate, insă in realitate nu se stie care sunt cele reale. Trăim o perioada in care nicio previziune nu mai poate fi obiectivă, o perioada in care Ministerul de Finanţe conduce o dezinformare generalizată, bine calculată – putem spune că, astfel, se pregateste cu paşi siguri campania din 2013.

Spuneam intr-un articol trecut de marea problemă a cotelor defalcate umflate artificial de către Ministerul de Finanţe. Acest lucru se intamplă in toate primăriile şi consiliile judeţene, care se află in situaţia de a fi nevoite sa voteze, perfect conştiente de lucrul acesta, un buget fals.

S-a ajuns in situatia incredibilă in care toate direcţiile din primării au două bugete, unul real, pe care nu-l expun publicului şi unul oficial pe care il prezintă cetăţenilor. Astfel, primarii au pus pe hartie o serie de investiţii, care nu au legatură cu realitatea. Tragedia acestei situaţii este ca niciun primar nu poate fi tras la raspundere, deoarece cotele defalcate vin direct de la minister. Mulţi dintre aleşii de rea credinţă, vor folosi acest deficit pentru a aloca banii discretionar, pe proiecte ce nu sunt neapărat prioritatea comunităţilor. Ministerul, oferă, scuza perfectă primarilor de a efectua exact acele investiţii care le convin mai mult. Iar la jumătatea anului, cand se va face rectificarea bugetară, aceştia sa spună că ce era in a doua jumătate planificat la capitolul investiţii, nu se poate realiza din cauza rectificării in minus.

Pentru a ne convinge de efectul acestor abordări politicianiste, putem analiza bugetul Primăriei Capitalei şi promisiunile făcute de catre domnul Sorin Oprescu. După o rectificare in minus de aproximativ 15% in anul trecut, primarul capitalei continuuă şi anul acesta cu un buget la fel de fals. Ipocrizia situaţiei nu vine insă din structura bugetului ci din proiectele de investiţii anuntate cu atata aplomb. In mod real, bugetul Capitalei va fi anul acesta, maxim la fel de mare ca si anul trecut, de aproximativ 750 de milioane de euro, deşi pe hartie ajunge la un miliard. Dacă din acest buget scadem arieratele create anul trecut, cand rectificarea s-a facut de abia in decembrie, vom observa ca bugetul real este de doar 650 de milioane, cu 35% mai puţin decat in anul precedent, ceea ce in termeni financiari şi de planificare bugetară este efectiv o tragedie.

Conştient de această situatie, primarul propune pe 26 aprilie, votarea bugetului, cu o lună mai tarziu decat prevederile legale. Această decizie are desigur o motivaţie: votand bugetul la sfarşitul lui aprilie, se pot efectua primele plati şi exectua primele investiţii de abia de la sfarsitul lui mai. Astfel, capitala Romaniei, reuşeşte incredibilul record, de a sta 5 luni din 12 ale anului fără buget şi implicit fără capacitatea de a realiza ceva pentru cetăţenii sai.

Problema insa de abia aici incepe, analizand planurile Primarului pentru 2013, vedem că riscul de a deschide o serie de investiţii in Bucuresti, care nu au acoperire in buget este extrem de ridicat. După haosul provocat de guvern cu magistrala de metrou din Drumul Taberei, după blocajele cauzate de diametrala Uranus şi de pasajul de la Mihai Bravu (ultimele două in administrarea Primăriei Capitalei), domnul Oprescu doreşte să blocheze şi Piaţa Romană şi Piaţa Charles de Gaulle prin iniţierea unor pasaje si alte minuni arhitectonice.

Trăim intr-o perioadă in care autorităţilor publice se pare că efectiv nu le pasă de cetaţeni. Analizand cifrele este greu de inţeles comportamentul Primăriei Capitalei. In mod normal orice manager ar termina investiţiile deja incepute inainte sa inceapă altele, mai ales atunci ca decizia sa influenţeaza zilnic viaţa a zeci de mii de oameni ce trec prin zonele de şantier. Totodată, atunci cand se deschide o lucrare este firesc ca Primarul sa se asigure că există acoperire bugetară pentru aceasta. Din nefericire, niciuna din afirmaţiile de mai sus nu se intamplă in Bucuresti.

Primarul nostru ne-a prezentat o serie de proiecte indrazneţe, care pe hartie arată extraordinar iar machetele prezentate publicului sunt spectaculoase. Din pacate, estimez ca acestea sunt doar niste păcaleli, iar in primărie exista un buget paralel, ascuns publicului unde se ştie exact care vor fi investiţiile din 2013.

Cel mai mare risc pe care il observ este ca domnul Oprescu, să incline spre abordarea politicianistă, in an pre-electoral sa deschidă o serie de şantiere pentru care nu are bani la buget şi să ne trezim in 2014 cu Bucurestiul, efectiv blocat!

Asta se intamplă, cand statul incurajează minciuna, cand permite construcţia de bugete paralele şi nu in ultimul rand, cand oamenii işi aleg conducatorii pe aparenţe şi nu pe baza unui program concret. Devine evident că Bucurestiul va trece printr-o criza administrativă, iar bugetul anului 2013 o va declanşa.


Sursa: Contributors